Mempollow

26 January 2011

Semuanye Sedap Belaka


Assalamualaikum w.b.t.

Wahhh..agak lame shaye x bersiaran dan berkongsi cerita kat korang..ceh..ceh..mcm jadi pengacara pulak..
bile ade mase, idea kering kontang tapi
bile xde mase, mak oiii idea sampai melimpah-ruah mcm goreng pisang panas
dilimpahi tepung yg sgt byk...
Erm cerita psl makanan ni, rase lapar la pulak...
ape kate entry kali ni shaye share kan sikit menu yg pernah shaye buat(erm sikit je tau)
jom kite scroll ke bawah ek..
gambar sekali dgn menu :-

1.
"Sotong Sumbat Masak Itam"

Bahan-Bahan :
Bhn inti:
2biji telur
1 btg carrot (saiz kecil) - potong spt batang mancis
2 ulas bwg putih (cincang halus)
sedikit lada sulah
sedikit sos tiram
sedikit serbuk cili
myk utk menggoreng

Bhn utk kuah kicap:
4-6 ekor sotong, sederhana besar
*3 ulas bwg merah
*2 ulas bwg putih
*sedikit halia
*Nota: tumbuk kesemua bhn2 ini
2-3 sdb kicap manis
2 sdb sos cili
garam secukup rasa
100 -150ml air.
minyak untuk menumis
4-6 btg tooth pick

Cara:

1. Pukul telur dgn garpu bersama bhn2 inti yang lain. Kemudian masakkan dengan sedikit myk - macam buat scramble egg. Dah masak ketepikan.

2. Bersihkan sotong. Keluarkan kesemua benda2 yg ada dlm badannya tu. Dah cuci bersih, toskan (ni termasuklah kesemua kepala dan isi2 sotong, jgn dibuang pulak yer...)

3. Nak sumbatkan inti dlm badan sotong: Ambil satu badan sotong dan sumbatkan inti td. Jgn smpai ke hujung menyumbatnya, sbb nnt nak kepilkan toothpick karang susah plak. Dh siap isi, amik 1 toothpick dan cucuk tuk katupkan bhg yg terbuka tu. Buat lah smpai abis. Ketepikan.

4.Selepas itu, tumiskan bhn2 tumbuk dalam kuali. Dah naik bau masukkan kicap manis dan sos cili. Tmbah air dan sotong. masukkan smuanya, badan, kepala...perisakan dengan sedikit garam (kalo tekak dh rasa masin, xyah boh la). kacau2 hgga sotong masak.

2.
"Ayam Masak Madu"
Bahan-Bahan :
500 g ayam, potong ikut suka, gaul dengan serbuk kunyit dan sedikit garam
3 camca besar cili blender
6 ulas bawang merah (= 2 biji bawang besar)
2 ulas bawang putih*(*kisar halus)
2 camca besar cili sos
2 camca besar sos tiram
3 camca besar madu
1 biji bawang besar, hiris bulat
Garam secukup rasa
Air secukupnya

Cara :

1. Ayam digoreng hingga kuning keemasan, angkat, toskan. Tinggal kan sedikit minyak dalam kuali yang sama.
2.Tumis bahan kisar dan cili kisar hingga terbit minyak, masukkan sos cili, sos tiram dan madu serta sedikit air, biar mendidih.
3. Masukkan ayam & hirisan bawang , gaul rata dan masak hingga pekat. Rasa dan jika perlu tambah sedikit garam. Angkat dan hidangkan.
3.
"Padprik Campur"

Bahan-Bahan:

Udang
Sotong
Isi ayam
Kcg pnjg
Lobak Merah a.k.a carrot
Bunga Kobis.
bwg putih
cili api,
halia ditumbuk kasar,
serai di ketuk,
bwg besar dimayang,
daun limau purut diracik halus,
cili blender 3 sudu..
sos tiram
garam
gula
air limau kasturi skit
.
Cara :
Tumis bhn yg ditumbuk+serai+cili blender smpi naik bau, masukkan sos tiram+air+perahan limau td+daun limau purut, masak smpi mendidih,masukkan sayo + bhn basah.(udang,ayam,sotong tu shaye grg stgh masak dulu,klu x nnti serap kt lauk tu lembik)


4.
"TELUR BUNGKUS"


Bahan-Bahan :

Daging cincang - anggaran segenggam tgn dewasa
kacang panjang
lobak merah
1 biji bawang besar - dipotong dadu
1 biji bawang putih - dicincang kasar
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
2 biji telur
Garam & gula - secukup rasa
Lada sulah - secukup rasa
Minyak utk menumis


Cara :

1. Perap daging cincang bersama-sama dgn garam,gula & lada sulah dlm 10-15minit.Kemudian goreng daging t'sebut.
2. Setelah air daging hampir2 kering,masukkan bawang besar & bawang putih.Kacau rata.klu nak tumis bawang besar & bawang putih dulu seblm masukkan daging pun boleh gak.t'pulang pd masing2.
3. Bila bawang besar mulai layu,masukkan sos cili & sos tiram. Kacau sampai sebati.
4. Kemudian masukkan kacang panjang,lobak merah dipotong dadu.Kacau biar rata & agak2 sayurnya dah mula layu,boleh le padam apinya.
5. Dalam kuali lain,panaskan sedikit minyak & tuangkan telur yg dipukul.Seratakan telur ditepi kuali supaya boleh meliputi daging tadi.
6. Letak daging cincang yg tlh dimasak ditengah2 kuali.Lipat telur t'sebut & letak piring.T'langkupkan kuali & telur bungkus.

(mule2 buat nak bungkus tu x menjadi..kali ke-2 baru jadik)
nak tgk x yg x jadik tu?
heheehhe
hehehehe
heheehhe
hehehehe
hehehehe
jgn gelak tau....
TADAAAAAA.......


Telur yg x jadik dibungkus...

Erm last sekali, pencuci mulut di petang hari dikala hujan sepoi2 melanda..keh..keh..


"Pisang Tanduk Goreng"

So, korang cube2 la menu shaye ni ye..
(erm ntah2 korang nye menu lagi sodap2 kan...kan..kan...)


p/s : Mamak roti telur 3....





6 kata-kata manis:

♥ nana i am ♥ said...

sedapppppppp banget!nak try makan kak sha masak..bile bile bile kak sha nak jemput nana makan kat umah ni? ;D

Intanaziela said...

aduh..masuk blog siti buat kepala akak pening...jadi lapar...abis la diet akak ni..hahahahah

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

nana : okay, nnti bile k.sha msk ek..

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

kak intan : i'm sorry..hehe

KAY said...

sedapnya... terliur la..:p

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

kay : u terliur..i lagi terliur..heehhe..