Mempollow

11 October 2011

Bergedil Daging

Assalamuaalikum..


Tekak ni selalu teringin yg bukan2..nasib la bahannye mudah & ringkas...Tapi tang namenye tu ai confuse skit..ade yg ckp bergedil, ade yg ckp pegedil..xtau mane yg betull..mengikut kefahaman ai tgk ler tajuk kat atas tu..selalu bergedil ni org makan dengan soto..tapi ai tidak..makan ngan nasi biase + dgn menu lain..

Jom kite tgk resepi :

Bahan-Bahan :

3 biji kentang (potong 6)
Daging burger ramly (2 slices)
4 Helai daun Sup
2 biji cili merah (kalo nak pedas sila guna cili api)
segenggam bwg goreng
Secubit serbuk lada hitam
1 sudu kecil garam
sebiji telur

Cara masak :

Goreng kentang yg dipotong tadi..angkat tos dah biarkan seketika..potong dadu daging burger slice tadi, potong daun sup n cili..masukkan ke dalam bekas..kentang yg digoreng tadi ditumbuk hingga lumat..(agak2 xnak lumat sgt pun boleh) masukkan kentang yg ditumbuk tadi ke dlm bekas bahan yg dipotong, masukkan garam, serbuk lkada hitam, bwg goreng..gaul hingga sebati sampai jd doh besar..
then doh kan kecil2 mcm kat gambar bawah ni
then masukkan ke dlm fridge dh 20 minit..

cukup la untuk keluarga kecil kami..

Pukulkan telur sebiji untuk menggoreng..panaskan minyak sebelum bergedil dicelup kedalam telur...bedak2kan dulu bergedil tu dgn tepung sedikit..menurut chef cath supaya bile digoreng nnti xdela serap minyak sgt..mmg pon..mmg cantik jer bile dah digoreng..tadaaaa



comelkan..dan hasilnye mmg sedap..suami suke2 sgt..


3 kata-kata manis:

L.e.e.z.a said...

hey! mlm ni baru pikir nak buat ;p lame dh xbuat,bestnye ;p

BeaN MorENo said...

feberet ni

Ibu Darwisy said...

leeza : buat ye..pastu anta umah sikit..hehehehe

bean moreno : feberet kite jugak..dh try ke?