Mempollow

20 May 2011

X habes2 psl makanan..

Assalamualaikum..


Speechless la..xtau nak citer ape..jom kite layan gambaq jer..weeehuuuuu...




Ketam Goreng Berempah





Very Oily...





Special tuk ayah darwisy yg mengidam..






kasi CloSe Up SKIT..


Korang nak menu? menunye simple je..ni pun belajaq ngan my MIL..tlg2 ape yg patut..caye x korang saye x minat makan ketam ni..leceh nak mkn, xdek isi..mase mkn ketam ni abes luke lidah..nak gigit ketam tergigit lidah sendiri..adoiiii....ok, banyak cite pulak..meh kongsi rahsia menu..



♥♥ MENU ♥♥
Bahan-bahan :-
6 ekor ketam bunga dibersihkan ( MIL ckp kene buang najis ketam ni di belakang area bwh)
daun kari
bawang besar, bwg putih, halia ( ditumbuk ) kalau nak senang diblender
rempah kari
kunyit sedikit
garam / bahan perasa secukupnya..
minyak untuk menggoreng (pastikan deep fry ye)


Cara- Cara :
Ketam tadi disiang, dan dibersihkan ( MIL ckp kene buang najis ketam ni di belakang area bwh)
lumurkan ketam dengan bahan yg ditumbuk tadi, garam, bahan perasa, serbuk kunyit, rempah kari, daun kari
sehingga sebati..perapkan ketam tersebut selama 1 jam @ lebih pun xpe..biar rempah tu menyerap lame kat ketam tu..pastu dah boleh goreng..makan panas2..ketam ni katenye sedap diratah begitu sahaja..


nota xde kaki : cume dpt perap 1/2 jam saje sebb org yg mengidam nak pegi keje :)


8 kata-kata manis:

RashAtie said...

wahhhh...sedap nyeeee....mmg faveret nihh...

Ummiakid @ lily said...

sedapnya.....paling sukaaaaaa makan tapi paling MALAS nak kopek.....!!!

Farah Shamsudin said...

sedap ni.. tapi punyela leceh nak makan kann.. ambil masa..

♥ nana i am ♥ said...

wahhhh! sedap giler! tq coz mengembalikan nostalgia lame sat ;p hahahaha~

♥ nana i am ♥ said...

ateh taw bukan nana, pinjam nana nye blog sat ;p hihi~

risa said...

uihhhhhhhhhhhh ketam memang peberet kitorg:)

zura_habib said...

sedapnya tgk ketam nie...sy nie elergik tp time x ingt dunia telan jugak...nk tryla nnt..tQ share resepi

Myra Jay said...

Nampak menarik :)
Nak try gakler..
Bahan2 pun senang je :)

TQ ye syer resepi